Zajęcia dodatkowe
W naszym przedszkolu dzieci mają możliwość uczestniczenia w zajęciach dodatkowych:
- zajęcia rytmiczno-muzyczne
- zajęcia, zabawy z językiem angielskim
- zajęcia logopedyczne
- katecheza
- inne zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Zajęcia muzyczno-rytmiczne
odbywają się w naszym przedszkolu w wymiarze dwóch zajęć przedszkolnych tygodniowo po 30 minut w każdej grupie wiekowej. W młodszych grupach mogą trwać krócej.
Muzyka pełni bardzo ważną funkcję w rozwoju dziecka. Wpływa ona na emocje, wywołuje różne nastroje i uczucia, jest źródłem wzruszenia, uspokaja, wycisza, ośmiela, pobudza i motywuje do działania. Wiek przedszkolny to najodpowiedniejszy czas na rozpoczęcie edukacji muzycznej. Dlatego tak ważne jest organizowanie zajęć umuzykalniających w przedszkolu. Wprowadzają one najmłodszych w świat muzyki, który jest dla nich bardzo atrakcyjny i wartościowy.
Zajęcia rytmiczno-muzyczne w naszym przedszkolu umożliwiają przedszkolakom udział w takich formach edukacji muzycznej jak:
– śpiew;
– ruch przy muzyce;
– muzykowanie/ gra na instrumentach;
– słuchanie muzyki;
– twórcza aktywność muzyczna/ improwizacja.
Zabawy z językiem angielskim
Nauka języka angielskiego u dzieci w tak młodym wieku przebiega głównie w jeden sposób: poprzez zabawę. Nauka języka angielskiego w przedszkolu opiera się więc na zabawach ruchowych oraz atrakcyjnych pomocach dydaktycznych. Zajęcia z języka angielskiego w przedszkolu mają na celu głównie naukę słownictwa, a także zdolności rozumienia wypowiedzi ze słuchu. Aby ten cel został zrealizowany angażowane są wszystkie zmysły maluchów, dzieci są również zachęcane do ruchu i aktywności manualnych. Podczas zajęć dzieci poznają i utrwalają słownictwo, wierszyki i piosenki w języku angielskim. Te zajęcia odbywają się w salach każdej grupy zgodnie z harmonogramem. Osoba prowadząca to anglistka i nauczyciel wychowania przedszkolnego w jednej osobie, mgr Ewa Dąbrowska-Sikorska.
Zajęcia logopedyczne -
Pamiętajmy, że wada wymowy jest uciążliwa przede wszystkim dla dziecka i nie jest jego winą, więc pomóżmy mu i zadbajmy o to, aby prawidłowo mówiło i pięknie się wypowiadało.
Terapia logopedyczna obejmuje ćwiczenia korekcyjne w zależności od rodzaju i stopnia zaburzeń wymowy. Oprócz ćwiczeń wspomagających artykulację i ćwiczeń oddechowych proponowane są ćwiczenia i zabawy stymulujące językowy rozwój mowy dzieci, ułatwiające mówienie, czytanie i pisanie. Terapia logopedyczna prowadzona jest do momentu wyeliminowania lub złagodzenia zaburzenia stanowiącego powód objęcia dziecka opieką logopedyczną.
Bardzo ważne jest, by w sytuacjach pojawienia się jakichkolwiek zaburzeń, jak najwcześniej podjąć terapię logopedyczną i kontynuować ją aż do osiągnięcia zadowalającego efektu.
Podjęcie terapii logopedycznej oznacza konieczność utrwalania uzyskanych efektów w domu. Nawet kilkuminutowe, ale codzienne ćwiczenia rodzica z dzieckiem są dużą pomocą.
Zajęcia logopedyczne prowadzone są indywidualnie lub grupowo. Z zajęć korzystają głównie dzieci 5 -6 letnie oraz dzieci mające zalecenia poradni psychologiczno – pedagogicznej. Program zajęć uzależniony jest od indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka.
Podczas zajęć prowadzone są ćwiczenia, które mają na celu:
-
kształtowanie prawidłowego toru oddechowego, wydłużanie fazy wydechowej,
-
usprawnianie motoryki aparatu artykulacyjnego (m.in. języka, warg, żuchwy),
-
kształtowanie prawidłowych czynności fizjologicznych w obrębie aparatu mowy (tj. połykanie, żucie, odgryzanie),
-
rozwijanie słuchu fonematycznego,
-
wzbogacanie słownictwa, rozwijanie mowy opowieściowej,
-
rozwijanie umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi,
-
rozwijanie umiejętności rozumienia wypowiedzi słownych,
-
uzyskanie prawidłowej artykulacji poszczególnych głosek.
DZIECKO + RODZIC + LOGOPEDA = SUKCES DZIECKA
Terapię prowadzą panie:
ul. Szkoła - mgr Anna Krzeszewska
wtorek – 7:30-15.00
środa 7.30 – 15.00
czwartek – 7:30-10.00
piątek – 7.30 – 12.00
ul. Sienkiewicza – mgr Marta Cołbecka
wtorek 9.30- 11.00
piątek 9.30 – 10.30
Katecheza -
jest wychowaniem dzieci w wierze rzymsko-katolickiej. Jest ona organizowana na wyraźne życzenie rodziców. Nauka religii w przedszkolu odbywa się w wymiarze dwóch zajęć przedszkolnych tygodniowo i w naszym przedszkolu dotyczy dzieci 5 i 6-letnich. Udział dziecka w katechezie jest dobrowolny. Rodzice, deklarujący chęć uczestnictwa dziecka w zajęciach, na początku roku szkolnego wyrażają pisemną zgodę na jego udział w katechezie.
Celem katechezy przedszkolnej jest wprowadzanie dziecka w życie religijne, w poznanie wiary, modlitwy i liturgii. Realizowanie tego celu odbywa się poprzez zainteresowanie dzieci tematyką religijną, zapoznanie z księgą Pisma świętego i wybranymi jego fragmentami, nauką podstawowych modlitw (dopasowanych do możliwości dziecka), poznawanie życia świętych- jako wzoru do naśladowania, a także wprowadzanie w życie liturgiczne Kościoła przez uczestnictwo dzieci we Mszy św. oraz w świętach i nabożeństwach wynikających z kalendarza roku liturgicznego. Podczas zajęć katechezy przedszkolnej nie brakuje elementów, charakterystycznych i potrzebnych dzieciom w ich rozwoju, takich jak: śpiew, taniec i kreatywna zabawa oraz tych, które sprzyjają wyciszeniu, koncentracji uwagi i refleksji. Całokształt działań podejmowanych na zajęciach religii służy zatem rozwijaniu sfery duchowej dziecka, ale również wspomaga rozwój moralny i wpływa na kształtowanie jego życia we wspólnotach społecznych do których należy, czyli: rodzinie, grupie przedszkolnej czy wspólnocie Kościoła. Zajęcia z zakresu katechezy w naszym przedszkolu prowadzi mgr Bożena Kalinowska, która jest również naszym nauczycielem wychowania przedszkolnego. Te zajęcia odbywają się zgodnie z harmonogramem przygotowanym na dany rok szkolny.
Inne zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Zgodnie z wymaganiami stawianymi placówkom edukacyjnym, jesteśmy zobligowani do prowadzenia w przedszkolu zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Dysponujemy pomieszczeniami, w których takie zajęcia mogą się swobodnie odbywać a przede wszystkim zatrudniamy wykwalifikowaną kadrę, która posiada uprawnienia do prowadzenia zajęć z zakresu oligofrenopedagogiki, terapii pedagogicznej, terapii logopedycznej, pracy korekcyjno-kompensacyjnej oraz terapii w zakresie integracji sensorycznej. Dotychczas mieliśmy kilka pomieszczeń, w których odbywały się zajęcia logopedyczne, zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, rewalidacja, a w ostatnim czasie wzbogaciliśmy się jeszcze o jedną salę, w której może odbywać się terapia, w tym z zakresu integracji sensorycznej. Tę ostatnią salę mogliśmy urządzić i częściowo wyposażyć dzięki Państwa pomocy, chociażby z przekazanego nam 1% - 1,5% czy zgody na pokrycie niektórych wydatków ze środków pochodzących z konta Rady Rodziców, jak również z innych źródeł. Nasze plany nie kończą się na tym etapie, ponieważ pragniemy sukcesywnie doposażać te sale w inne sprzęty i pomoce. W każdej z tych sal odbywają się dodatkowe zajęcia terapeutyczne z dziećmi wymagającymi pomocy w niektórych obszarach, zgodnie z ich indywidualnymi potrzebami. Serdecznie dziękujemy rodzicom za wsparcie w tym zakresie.